Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne w biznesie i jak sama nazwa wskazuje – możemy je zrobić tylko raz. Dlatego nie powinniśmy ignorować tego założenia, licząc, że ludzie nie będą oceniać książki po okładce. Szczególnie istotne jest to podczas pierwszego dnia w pracy na stanowisku kierowniczym. Jak się zachować? Przede wszystkim warto poznać swoją załogę, powiedzieć, jak pracujemy i na czym nam zależy. Zaplanuj ten dzień, by było w nim jak najmniej zaskoczeń.
Walka ze stresem
Pierwszy dzień w pracy zazwyczaj jest wydarzeniem stresującym. Można pokusić się o stwierdzenie, że w przypadku, gdy zaczynasz pełnić obowiązki szefa, jest to jeszcze trudniejsze.
- Nie znasz współpracowników.
- Nie wiesz, jak wygląda organizacja i atmosfera.
- Nie masz pewności, czy się dopasujesz.
- Nie wiesz, jak przyjmie Cię Twój zespół.
Wszystko ma „wyjść w praniu”. Dlatego też warto minimalizować swoje zdenerwowanie. Pomocne może tutaj być nie tylko zaplanowanie pierwszego spotkania, lecz także zadbanie o siebie.
Postaraj się:
- znaleźć kilka chwil dla siebie dzień wcześniej. Postaw na stuprocentowy relaks. Zobacz ulubiony serial, poczytaj lekką książkę, weź długą kąpiel.
- wyspać się. Stres i zmęczenie nie będą Twoimi sprzymierzeńcami. Postaraj się zasnąć o odpowiedniej porze, by wstać w pełni sił.
- wyjść wcześniej z domu. Ostatnie czego potrzebujesz, to spóźnienie.
Przygotuj się też merytorycznie. Nie zawsze warto stawiać na spontaniczność. Jeżeli masz taką możliwość, postaraj się też wcześniej uzyskać informację o swoim zespole. Dobrze wiedzieć już na starcie, z kim będziesz pracować i czym zajmują się te osoby. Przygotuj też kilka zdań o sobie i swojej zawodowej drodze. Wydawać się może, że to nic trudnego, jednak w stresujących sytuacjach często zapominamy o oczywistych sprawach.
Pierwszy dzień pracy managera
Dopiero poznajesz firmę, a już masz zarządzać – z pewnością nie jest to łatwe i może też budzić niechęć pracowników. Jeżeli jednak pokażesz się z jak najlepszej strony, może to być dla Ciebie bardzo korzystne. Jak więc wykorzystać pierwszy dzień w pracy na stanowisku kierownika?
Spotkanie zespołu
Zwołaj spotkanie Twojego zespołu. Będziesz miał okazję się przedstawić i poznać pracowników. Przygotuj na tę okoliczność krótkie przemówienie. Warto zawrzeć w nim kilka podstawowych informacji:
- kim jesteś,
- jak wygląda Twoja droga zawodowa,
- jaką masz wizję pracy zespołu,
- jakimi wartościami kierujesz się w pracy,
- jaki jest Twój styl zarządzania,
- co chcesz zmienić.
Zatrzymajmy się na chwilę przy ostatnim punkcie. Oczywiście ogłaszanie zmian na pierwszym spotkaniu nie zawsze jest możliwe – warto najpierw poobserwować zespół. Jednak zdarzyć się może, że już od początku znasz problemy, które utrudniają pracę i możesz zacząć od razu. Pamiętaj jednak, żeby robić wszystko stopniowo, by pracownicy nie czuli, że pojawiasz się i od razu robisz własne porządki, nie biorąc ich zdania pod uwagę. Może to być dla nich zniechęcające.
Opowiedz też krótko o tym, w jaki sposób będziesz przeprowadzać ocenę pracowników, jakie kryteria będziesz brać pod uwagę, co jest dla Ciebie najważniejsze.
Na tym samym spotkaniu możesz poprosić współpracowników o to, by powiedzieli kilka słów o sobie i o tym, czym się zajmują.
Choć spotkanie grupowe jest ważne, rozważ także spotkania indywidualne w kolejnych dniach.
Szef na luzie czy wzbudzający strach?
W mnogości stylów zarządzania, trudno odpowiedzieć na pytanie, jak być dobrym szefem. Czy postawić na luz, a może od razu wzbudzać we współpracownikach strach? Warto pamiętać o jednym: żadna skrajność nie będzie dobra.
Już od pierwszego dnia pokazujesz, jaki jest Twój styl zarządzania i jaki będzie Twój kontakt z zespołem. Warto znaleźć złoty środek, który nie odstraszy podwładnych.
Może się wydawać, że szef na luzie, którego niewiele interesuje, któremu każdy może wejść na głowę, jest wymarzony dla pracowników. Jednak to tylko wrażenie, bo chcą oni, by ktoś interesował się tym, co się dzieje, rozwiązywał problemy, był zaangażowany.
Z drugiej strony – przyjście do firmy i od progu pokazywanie, że trzeba się Ciebie bać, również nie jest właściwym podejściem. Kontrola pracowników jest ważna, ale nie powinna przypominać terroru.
Pracownicy chcą, żeby szef był na nich otwarty, ale ciągłe patrzenie im na ręce nie przyniesie nic dobrego. Starajmy się działać tak, żeby było jasne, kto zarządza zespołem, ale bez niepotrzebnej władczości. Należy działać w sposób, który najlepiej zmotywuje podwładnych.
Nie bój się pytać i… czuć
Może się wydawać, że manager powinien wiedzieć wszystko od samego początku, a niewiedza będzie wykorzystana. Warto się wyzbyć takiego przekonania. Przede wszystkim kierownik to tylko człowiek. Przychodzi do firmy, której nie zna, więc to oczywiste, że nie będzie umiał odpowiedzieć na każde pytanie.
Pierwszy dzień na stanowisku w roli lidera to wciąż pierwszy dzień w nowej pracy, dlatego:
- nie bój się pytać, jeśli czegoś nie wiesz;
- jeżeli się denerwujesz, powiedz o tym, pokaż ludzką twarz;
- podziel się obawami z zespołem.
Oczywiście do wszystkiego trzeba podejść profesjonalnie, jednak emocje i pytania nie są czymś, czego należy się wystrzegać czy wstydzić.